طراحی لوگو | طراحی لوگوتایپ | طراحی نماد و پیکتوگرام

طراحی لوگو | طراحی لوگوتایپ | طراحی نماد و پیکتوگرام با بهترین کیفیت در سریعترین زمان و با ارزان ترین قیمت

طراحی لوگو | طراحی لوگوتایپ | طراحی نماد و پیکتوگرام

طراحی لوگو | طراحی لوگوتایپ | طراحی نماد و پیکتوگرام با بهترین کیفیت در سریعترین زمان و با ارزان ترین قیمت

مهارت در طراحی لوگو – قسمت اول

مهارت در طراحی لوگو – قسمت اول

دنیای اطراف ما سرشار از طراحی لوگو است. لوگوها معرف شرکت‌ها، برندها و ایده‌ها هستند. همان طور که محصولات و شرکت‌ها جزیی از زندگی روزمره ما هستند، لوگوها نیز هر یک برای ما مفهوم به خصوصی دارند. تمام مشتری‌ها همواره به دنبال یک طراحی پیشرفته و چشم‌گیر از لوگوی محصول و یا کمپانی خود هستند. در این مطلب همه آنچه لازم است برای ارتقا مهارت در طراحی لوگو بدانید، آورده شده است. 

پیش از اینکه آغاز کنید

1. سایت‌های طراحی آنلاین

1

شما می‌توانید از هرچیزی برای طراحی لوگو الهام بگیرید. یکی از منابع برای این کار سایت‌هایی مانند Logo Gala و Logo Moose هستند. البته اگر شما یک طراح لوگو هستید به احتمال زیاد با این سایت‌ها آشنایی دارید. جستجوی خود را به دیگر سایت‌های طراحی گرافیک و هنر و طراحی عمومی‌مانند Dribbble و یا Deviant Art گسترش دهید. لوگوهای مختلف را ببینید و ایده بگیرید.

2. مشخصات لوگو را یاد بگیرید

2

یک لوگوی تاثیرگذار مشخص، مناسب، کاربردی، واضح، دارای شکلی ساده و حاوی اطلاعات موردنظر است. به بیان ساده یک لوگو در عین سادگی حامل پیام محصول به تاثیرگذارترین شکل ممکن است. به طور خلاصه در طراحی لوگو اصول زیر باید رعایت شود:

  • ساده باشد. لوگوی ساده امکان فهم ساده تر را فراهم می‌کند. همچنین باعث می‌شود لوگو بهتر در ذهن بماند. لوگوهای تاثیرگذار معمولا شامل یک طراحی پیش بینی نشده و خاص، اما بدون پیچیدگی هستند؛
  • به راحتی در ذهن ماندگار شود. این اصل با داشتن یک طراحی ساده و در عین حال مناسب به دست می‌آید؛
  • قابل استفاده برای سال‌های طولانی باشد. لوگو باید برای ماندگاری در طول زمان تست شود. به این معنی که باید طوری طراحی شود که ده، بیست و یا حتی پنجاه سال بعد هم تاثیر خود را حفظ کند. مثال خوب این مشخصه در مقایسه لوگوی کوکاکولا و پپسی به خوبی نمایان است؛

timelesslogodesign

  • قابل استفاده در تمام اپلیکیشن‌ها و رسانه‌ها باشد. برای رسیدن به این اصل لازم است لوگو در فرمت وکتور (برداری) طراحی شود؛
  • برای هدف و پیامی‌ که مدنظر است مناسب باشد.

3. فرآیند طراحی لوگو مخصوص به خود را داشته باشید

3

هر طراح فرآیند طراحی مخصوص به خود را دارد. اما قانون‌های کلی وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا فرآیند مخصوص به خود را بسازید:

  • خلاصه طراحی– یک پرسشنامه یا گزارش از مشتری تهیه کنید تا خلاصه ای از طرح را در اختیار داشته باشید؛
  • تحقیق– درباره صنعت مورد نظر، تاریخچه آن و رقبا تحقیق کنید و اطلاعات کافی به دست آورید؛
  • منابع– درباره طراحی‌های لوگوی موفق و آنچه در زمینه طراحی شما مرسوم است تحقیق کنید؛
  • طراحی و پرورش مفهوم– با توجه به خلاصه طرح و تحقیقاتی که انجام داده اید مفاهیم را در لوگو بگنجانید؛
  • انعکاس– از فیدبک و نظرات دیگران بهره بگیرید. این کار به بلوغ ایده شما کمک می‌کند؛
  • ارایه طرح– تنها تعداد محدودی طرح را برای ارایه به مشتری انتخاب کنید. نظرات را بگیرید و کارتان را ادامه دهید تا تکمیل شود.

4. کار خود را به درستی قیمت گذاری کنید

چه قیمتی دارد؟ سوالی که بسیار زیاد پرسیده می‌شود و پاسخ به آن کار راحتی نیست. زیرا هر کمپانی نیازها و انتظارات متفاوتی دارد. شما باید برای طراحی لوگو یا برند فاکتورهای بسیاری مانند چه مفاهیمی‌ باید نشان داده شود، چه میزان تحقیق مورد نیاز است و غیره را مدنظر قرار دهید.

بهترین راه این است که برای هر مشتری یک فرم مخصوص تهیه و موارد را قیمت‌گذاری کنید. برای این کار باید یاد بگیرید چگونه روی طراحی خود قیمت بگذارید.

5. از دیگران یاد بگیرید

5

با دانستن آنچه دیگر برندها را موفق کرده است، شما به یک دید کامل از عوامل موفقیت می‌رسید و می‌توانید این دانش را در طراحی خود پیاده کنید. برای مثال لوگوی کلاسیک نایک که در سال 1971 طراحی شده است را در نظر بگیرید. این لوگو یک نمونه عالی از یک لوگوی قوی، ماندگار و موثر است در حالی که در طراحی آن از هیچ رنگی استفاده نشده است و به راحتی قابل مقیاس و تغییر اندازه است.

این لوگو نه تنها ساده، روان و سریع است بلکه برای یک برند ورزشی بسیار مناسب است. نایک تنها یکی از بی‌شمار لوگوی موفق است. لوگوهایی که می‌شناسید بررسی کنید و به عوامل برجسته در طراحی آنها فکر کنید.

6. از کلیشه پرهیز کنید

6

لامپ روشن برای نمایش ایده، کره زمین به عنوان نماد بین المللی و غیره، اولین ایده‌هایی هستند که در شروع کار به ذهن هر فردی می‌رسد و درست به همین دلیل باید اولین ایده‌هایی باشند که دور انداخته می‌شوند. چگونه طراحی شما می‌تواند خاص باشد وقتی از ایده‌ای فراگیر استفاده می‌کنید؟ از این کلیشه‌های بصری دوری کنید و به یک طرح و ایده ناب بیاندیشید.

به عبارت دیگر لطفا از طراحی‌های دیگر کپی و دزدی نکنید. گرچه بیان این مسئله صحیح نیست اما واقعیت این است که بسیاری از طراحان کارهای کپی ارائه می‌دهند. طراح طرحی را می‌بیند که بسیار به آن علاقه دارد. رنگ‌ها و کلمات را تغییر می‌دهد و شکل را قرینه می‌کند و در نهایت آن را به عنوان طرح و ایده خود مطرح می‌کند. این کار نه تنها غیراخلاقی و غیرقانونی است بلکه راز شما دیر یا زود برملا می‌شود. پس از آن شما دیگر یک طراح خلاق به محسوب نمی‌شوید.

آماده سازی

7. درباره مخاطبان خود تحقیق کنید

7

خلق لوگو تنها خلق یک زیبایی بصری نیست. آنچه شما طراحی می‌کنید یک برند را معرفی می‌کند و به آن شخصیت می‌بخشد. بنابراین اولین گام در طراحی لوگو باید مطالعه مفاهیمی‌باشد که باید انتقال دهد.

در این مرحله مشارکت مشتری برای توصیف برند و محصول توصیه می‌شود. زیرا ممکن است تعبیر شما متفاوت باشد. بسیار مهم است که پیش از هر طراحی ابتدا پیام آن را به طور واضح و کامل درک کنید.

8. خود را در برند غرق کنید

8

پیش از آغاز به طراحی زمانی را برای تهیه خلاصه ای از مشخصات برند مشتری صرف کنید: چه کسانی هستند، چه کاری انجام می‌دهند و دموگرافی آنها چگونه است.

به لوگوهای قبلی آنها با دید کاوشگرانه بنگرید. چه مشخصاتی از برند در آنها دیده نمی‌شود. سپس یک لیست از بایدها و نبایدها برای خود تهیه کنید.

بررسی لوگوهای قبلی برای طراحی لوگوی جدید بسیار مفید است. به خصوص اگر با شرکتی با قدمت چند دهه سروکار داشته باشید، می‌توانید به سراغ لوگوی ابتدایی برند رفته و همان لوگو را به یک طرح جدید و پیشرو تبدیل کنید.

9. هیچ یک از طرح‌های خود را دور نریزید

9

بدون شک شما برای طراحی هر لوگو طرح‌های اولیه بسیار زیادی دارید. هرگز ایده‌های اولیه خود را دور نریزید. زیرا این طرح‌های ابتدایی منابع بسیار ارزشمندی هستند.

اگر یکی از ایده‌های اولیه شما برای یک برند مناسب نبود، به این معنی نیست که برای دیگر مشتری‌ها کارآمد نخواهد بود. هر بار به سراغ طرح‌های قبلی بروید. بدون شک بذری پیدا خواهید کرد که با کمی‌آبیاری و تغذیه به نهال باروری تبدیل خواهد شد.

10. تحقیقات آنلاین انجام دهید

10

دو نقطه شروع خوب برای تحقیقات آنلاین  Logo Moose و Logo Gala هستند. در این تحقیقات یک نکته را همواره به یاد داشته باشید. بررسی نقص‌ها و اشتباهات 10 لوگوی مرتبط با کار شما بسیار مفیدتر از نگاه کردن و غرق شدن در طراحی 50 لوگوی نامرتبط و خارج حیطه کار مورد نظر شما است.

اگر شما برای پیدا کردن ایده مشکل دارید می‌توانید در لغت نامه دنبال یک کلمه کلیدی مرتبط با مفهوم مورد نظر بگردید و یا در Google images به دنبال تصویری باشید که الهام بخش شما باشد. اگر دفتری از طراحی‌های قبلی خود دارید به آن مراجعه کنید. شما می‌توانید از ایده‌های استفاده نشده در پروژه‌های قبلی استفاده کنید.

11. با وسوسه تقلید کردن بجنگید

copy

همه طراحان در ذهن خود قهرمانانی دارند و گاهی به حدی به آنها علاقه مند هستند که می‌خواهند استال و روش آنها را تقلید کنند. شاید این کار به نظر برخی افراد از روی احترام و علاقه قلبی باشد اما در دنیای واقعی این کار تنها یک راه راحت برای تنبلی در خلاقیت است.

از خود سوال کنید آیا روشی که می‌خواهید استفاده کنید پاسخگوی نیاز مشتری خواهد بود؟ آیا آنها لوگویی می‌خواهند که از تایپ فیس دهه 70 میلادی در آن استفاده شده باشد؟

12. اجازه ندهید مشتری به شما کار را دیکته کند

نکته شماره 2 در این مطلب به این مفهوم نیست که تمام آنچه مشتری می‌گوید باید انجام دهید. به خلاصه ای که مشتری در اختیار شما قرار داده نگاهی بیاندازید و درباره ابهامات یا توضیحات ناقص سوال بپرسید. جمله‌هایی مانند «لوگو باید در ذهن ماندگار باشد» در درخواست‌های مشتری‌ها نوعی کلیشه به حساب می‌آید. تصویر مردی که با لباس بابانوئل در آشپزخانه مرغ را تکه می‌کند بسیار در ذهن می‌ماند اما به دلیل بی ربط و بد بودن. شما باید انتطارات مشتری خود را مدیریت کنید. اهداف واقع گرایانه داشته باشید و مطمئن شوید پیامی‌که می‌خواهید منتقل کنید دقیق و صریح باشد. در این راحت لوگوی شما در خاطر خواهد ماند. چرا که با روش درستی آن را خلق کرده اید.

13. نقشه ذهن

13

این کار باعث می‌شود شما افکار خود را بهتر دنبال کنید و ایده‌ها و تصاویر مختلف را با هم ترکیب کنید. با کلمات کلیدی و هم معنی‌ها بازی کنید. تعداد بسیاری از چیزهایی که می‌توانند الهام بخش شما باشند از منابع مختلف جمع آوری کنید و یک بورد بسازید و ببینید چگونه می‌توانند با هم ترکیب شوند. این کار علاوه بر مرتب کردن ذهن به شما کمک می‌کند هیچ ایده‌ای را فراموش و یا گم نکنید.

14. یک بورد بسازید و آن را به تقسیم کنید

شما می‌توانید اصول و نمونه‌های طراحی لوگو را در کتاب‌ها  و وبسایت‌ها بررسی کنید. تعدادی از آنها که به کار شما شباهت دارند روی بورد ذهن خود قرار دهید. سپس دلایل عدم موفقیت آنها را بیابید و روی بورد مشخص کنید. از این قوانین در خلق یک طراحی منحصر بفرد کمک بگیرید.

***

برگرفته از: هزار و یک بوم

طراحی لوگو ارزان و با کیفیت در شرکت تبلیغاتی کِی نگار

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.