طراحی لوگو | طراحی لوگوتایپ | طراحی نماد و پیکتوگرام

طراحی لوگو | طراحی لوگوتایپ | طراحی نماد و پیکتوگرام با بهترین کیفیت در سریعترین زمان و با ارزان ترین قیمت

طراحی لوگو | طراحی لوگوتایپ | طراحی نماد و پیکتوگرام

طراحی لوگو | طراحی لوگوتایپ | طراحی نماد و پیکتوگرام با بهترین کیفیت در سریعترین زمان و با ارزان ترین قیمت

مهارت در طراحی لوگو – قسمت چهارم

مهارت در طراحی لوگو – قسمت چهارم

دنیای اطراف ما سرشار از طراحی لوگو است. لوگوها معرف شرکت‌ها، برندها و ایده‌ها هستند. همان طور که محصولات و شرکت‌ها جزیی از زندگی روزمره ما هستند، لوگوها نیز هر یک برای ما مفهوم به خصوصی دارند. تمام مشتری‌ها همواره به دنبال یک طراحی پیشرفته و چشم‌گیر از لوگوی محصول و یا کمپانی خود هستند. در این مجموعه مطالب مهارت در طراحی لوگو در سایت هزارویک‌بوم همه آنچه لازم است برای ارتقا مهارت خود در طراحی لوگو بدانید، آورده شده است. در قسمت اول با نکاتی برای شروع و آماده‌سازی آشنا شدید. قسمت دوم شامل نکاتی درباره طراحی اولیه، تایپوگرافی و فضای طراحی بود. در قسمت سوم با نکات گرافیکی و تجاری لوگو آشنا شدید. اینک قسمت پایانی این مجموعه:

دریافت بازخورد در طراحی لوگو

۴۵. طراحی خود را به دیگران نشان دهید

گاهی اوقات ممکن است ماندگاری لوگو در ذهن به دلایل منفی باشد. ممکن است طراحی شما مفهوم بد و یا اشتباهی را در ذهن افراد مختلف ایجاد کند. پس از طراحی لوگو، آن را به دوستان و خانواده خود نشان دهید تا عکس العمل و بازخوردهای افراد متفاوت را دریافت کنید. از تمام جهات به طراحی خود نگاه کنید، از طرفین، از بالا، آن را برعکس کنید. از هرجهتی که می‌توانید لوگو را بررسی کنید. شما باید اطمینان حاصل کنید که لوگوی شما هیچ مفهوم اشتباهی را در ذهن افراد ایجاد نمی‌کند.

۴۶. به اصول خود پایبند باشید

این مسئله که از مشتری خود به طور منظم فیدبک بگیرید بسیار حائز اهمیت است اما مشخص بودن جایگاه شما به عنوان یک طراح نیز به همان اندازه اهمیت دارد. از زمانی که مشتری شما نظراتی درباره تغییر سایز متن و یا تغییر تایپوگرافی روی کار شما داشته باشد، نقش شما کم‌رنگ می‌شود. وظیفه شما به عنوان یک طراح این است که از ابتدای کار حیطه کاری خود را مشخص کنید و به اصول کار خود پایبند باشید.

۴۷. از مشتری سوالات مشخصی بپرسید

وقتی طراحی به اتمام رسید، از مشتری سوالات مبهمی‌ مانند «آیا لوگو را دوست دارید؟» یا «نظرتان چیست؟» نپرسید. سوالاتی که می‌پرسید باید شامل جزییات مشخصی باشد: «آیا این طراحی نمایان‌گر ارزش‌های اصلی برند شما هست؟» یا «آیا پیامی‌ که می‌خواهید انتقال می‌دهد؟». اگر مشتری شما از پاسخگویی به سوالات طفره رفت و تنها پاسخش این بود که طراحی را دوست ندارد، از او جزییات بیشتری بخواهید. مشتری باید اطلاعات کاملی از برند خود داشته باشد و اگر طراحی را دوست ندارد باید به دلیل فنی و قانع کننده‌ای باشد.

۴۸. طراحی خود را در سطح بین‌المللی آزمایش کنید

air-bakin-muslim-logo

اگر برای شما ممکن است طراحی خود را به چندین ملیت مختلف نشان دهید. لوگوی شما قرار است در سطح جهانی مورد استفاده قرار گیرد. ممکن است یک طرح در یک فرهنگ کاملا مثبت و عاری از هرگونه مشکلی باشد ولی همان طرح در فرهنگ دیگری توهین آمیز باشد. به عنوان مثال در سال ۱۹۹۸ نایک کلمه Air را پشت کفش‌های Bakin خود نوشت و گروه‌های عربی آمریکایی معتقد بودند که نوشته Air روی کفش‌ها مانند الله در نوشتار عربی به نظر می‌رسد.

۴۹. مراقب کلمات پنهان باشید

گاهی ممکن است اگر تمام حروف برند (به خصوص در نوشتار لاتین) پشت سر هم و به یک شکل نوشته شوند، کلماتی توهین آمیز و نامناسب در لوگو به چشم بخورد. برای جلوگیری از این اتفاق بهتر است همه حروف کوچک یا همه حروف بزرگ نباشند و به عنوان مثال هر کلمه با حرف بزرگ از کلمه قبلی جدا شود.

۵۰. انتظار انتقاد از طراحی دوباره را داشته باشید

در ۸۰ درصد موارد تغییر و طراحی مجدد لوگو به خصوص در برندهای معروف، با عکس العمل منفی همراه است. اکثر انسان‌ها علاقه ای به تغییر ندارند و به شدت نسبت به آن واکنش نشان می‌دهند. اما نگران نباشید. این عکس العملی منفی به کار شما نیست بلکه در واقع نوعی تعصب و عدم علاقه به تغییر است. دیر یا زود به لوگوی جدید عادت می‌کنند و پس از آن به آن علاقه‌مند می‌شوند. البته دفعه بعدی که دوباره طراحی عوض می‌شود به همان شدت قبل واکنش نشان می‌دهند.

راهنمای استایل طراحی لوگو

۵۱. یک راهنمای استایل لوگو درست کنید

c4style

راهنماهای استایل در طراحی لوگو ، روش‌های استفاده از لوگو را مشخص می‌کنند و معمولا با گزینه‌های متفاوتی برای انتخاب رنگ، محدودیت‌های سایز، مکان، تایپ‌فیس‌ها و عملکرد لوگو در پس زمینه‌های متفاوت همراه هستند.

۵۲. رنگ‌های ممکن را مشخص کنید

راهنمای استایل نمایانگر تمام انتخاب‌های ممکن برای رنگ لوگو است. این رنگ‌ها باید با مشخصه CMKY و یا  RGB مشخص شده باشند. همچنین در این راهنما باید شامل رنگ و طراحی‌های تک رنگ لوگو با سفید، رنگ و طراحی‌های تک رنگ لوگو با سیاه و رنگ و طراحی‌های تک رنگ لوگو در یک زمینه تصویری باشد.

بیشتر بخوانید:‌ المان‌های رنگ در طراحی گرافیک

۵۳. سایزها را مشخص کنید

بعضی لوگوها تنها باید با سایز مشخصی استفاده شوند. شاید این به دلیل خوانا بودن و یا از دست ندادن تاثیرگذاری باشد. حداقل سایز لوگو را مشخص کنید و نمایش آن در صفحه مانیتور را به خاطر بسپارید زیرا ممکن است با نسخه چاپی متفاوت باشد. همیشه یک جایگزین داشته باشید.

۵۴. محل قرارگیری لوگو را پیشنهاد دهید

شاید نیازی به تعیین محل قرارگیری در راهنما نباشد. اما ممکن است با توجه به استایل و شکل طراحی، شما بخواهید محلی که به نظرتان مناسب است را پیشنهاد دهید. به عنوان مثال نوشته‌هایی که از سمت راست نوشته می‌شوند شاید بهتر باشد در سمت راست صفحه قرار بگیرند.

۵۵. فضای مورد نیاز را پیشنهاد دهید

به مقدار فضای اطراف لوگو توجه داشته باشید و سعی کنید بدون استفاده از واحدهای اندازه گیری این فضا را مشخص کنید. به عنوان مثال زیر لوگو فضایی معادل یک چهارم عرض آن مورد نیاز است. این نوع بیان برای میزان فضای اطراف لوگو، روش مناسبی برای اطمینان از محاسبه صحیح فضای مورد نیاز در هر اندازه ای از لوگو است.

۵۶. نبایدها را تعریف کنید

اگر محدودیت‌ها و نبایدهایی در روش کاربرد لوگو وجود دارد باید آنها را مشخص کنید. مهمترین هدف راهنمای استایل این است که مطمئن باشید نمایش لوگوی شما بدون تغییر باقی می‌ماند. بنابراین در راهنما مواردی که منجر به تفسیر نادرست لوگو می‌شود را با مثال توضیح دهید.

چند توصیه دیگر در طراحی لوگو

۵۷. فلوچارت طراحی لوگو

logochart

اگر هنوز نمی‌دانید برای طراحی لوگو از کجا آغاز کنید، ما به شما پیشنهاد می‌کنیم علاوه بر مطالعه مجموعه نکات مربوط به مهارت در طراحی لوگو در سایت هزارویک‌بوم، فلوچارت طراحی لوگو را نیز دانلود کنید. در این چارت تمام مراحل لوگو از ابتدا آورده شده است و می‌تواند راهنمای خوبی برای شروع و اتمام کار طراحی لوگو باشد.

۵۸. چرا باید از سرقت طراحی پرهیز کنید

logothief logothief6 logothief4

علاوه بر دلایل اخلاقی واضحی که برای عدم سرقت طراحی دیگران وجود دارد، باید متوجه باشید این کار به اعتبار و شهرت شما صدمات جبران ناپذیری وارد می‌کند. اگر فکر می‌کنید کسی متوجه استفاده شما از طراحی دیگران نخواهد شد، به شما پیشنهاد می‌کنیم تجدیدنظر کنید. سرگرمی‌افراد بسیاری پیدا کردن لوگوهای دزدی است و بدترین دزدی‌ها را می‌توانید در سایت Logo Thief مشاهده کنید.

۵۹. تمپلیت رایگان لوگو در شبکه‌های اجتماعی

freetemplate(1)

گاهی اوقات مطابقت لوگو با فرمت مربعی پلت‌فرم‌های شبکه‌های اجتماعی باعث می‌شود طراحی شما تغییرات غیرمنتظره ای را متحمل شود. برای عبور از این مشکل می‌توانید از نسخه رایگان فوتوشاپ برای تمپلیت که توسط Wickie Media ارائه شده است استفاده کنید. با استفاده از این نسخه، شما این امکان را دارید که نمایش لوگوی خود در پلت‌فرم‌های مختلف را چک کنید.

۶۰. روانشناسی شکل لوگو

logoshapepanda

اشکال مختلفی که در برندهای معروف و بزرگ دنیا استفاده شده‌اند، بر حسب تصادف انتخاب نشده‌اند. طراحی شما بر اساس مثلث، دایره یا هر شکل دیگری که باشد، می‌توانید از درک هوشمندانه در روانشناسی شکل‌ها در طراحی خود بهره بگیرید.

بیشتر بخوانید: روانشناسی لوگو

۶۱. روانشناسی رنگ در لوگو

logocolours

درک روانشناسی رنگ در لوگو بسیار در طراحی یک لوگوی تاثیرگذار اهمیت دارد. استفاده از رنگ می‌تواند لایه‌های متعددی از معنی و مفهوم به همراه داشته باشد. از پاسخ‌های ابتدایی بر مبنای غریزه تا ارتباطات پیچیده بر مبنای فرضیات.

۶۲. از بهترین‌ها الهام بگیرید

50penguin

بهترین لوگوهای تاریخ را ببینید و روند تغییر آنها در طی زمان را بررسی کنید. این مطالعه به منزله کتاب راهنمایی برای شما است. صفحات کتاب خود را با مثال‌هایی از بهترین‌های طراحی لوگو پر کنید. داستان طراحی و تفکر هر طراحی را مطالعه کنید. اینها به شما دید طراحی و نگاهی خلاق می‌دهد. اینکه فلسفه هر لوگو و دلایل استفاده از شک‌های خاص یا پیام‌های خاص را در لوگوهای معروف بدانید به شما کمک می‌کند برای پیام و برند خود طراحی آگاهانه‌تر و دقیق‌تری داشته باشید.




برگرفته از: هزار و یک بوم

طراحی لوگو ارزان و با کیفیت در شرکت تبلیغاتی کِی نگار


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.